Blog

Blijf leren, dát is de boodschap voor werknemers

Verandering is nooit makkelijk. Vraag dat maar aan de HR consultants van Ascento. Dagelijks begeleiden zij tientallen werknemers die op een keerpunt in hun loopbaan staan. Sinds kort kunnen ze daar ook uit eigen ervaring over praten. Want ja, ook bij Ascento waait er een nieuwe wind doorheen de organisatie.

Nieuwe technieken, nieuwe concurrenten, nieuwe producten. In een wereld in verandering vinden bedrijven altijd wel een reden om hun werkwijze aan te passen, soms met verregaande gevolgen voor de werknemers. Ze krijgen er extra taken bij, komen in een ander team terecht of moeten zich helemaal omscholen. “In de ogen van de baas lijkt dat allemaal vanzelfsprekend,” reageert Nathalie De Regge van Ascento, “maar dat is het natuurlijk verre van. Daarom is het een goed idee om bij veranderingstrajecten een externe partij aan tafel te vragen.”

Ascento - Nathalie De Regge - Blijf leren, dát is de boodschap voor werknemers - klein

Natuurlijk vraagt het van de werknemers een zekere ‘stretch’ om opnieuw te gaan leren, maar tegelijkertijd is het voor hen een enorme verrijking.

Talent verbreden

Nathalie weet waarover ze praat. Niet alleen klanten, ook haar eigen collega’s hebben het soms moeilijk met snelle veranderingen. Bij de ene zijn het de vele nieuwe tools die tot ongerustheid leiden, bij de andere de nieuwe manier van werken. Bij Ascento komt daar nog bij dat ook de jobs een bredere invulling hebben gekregen. “Van onze consultants verwachten we sinds kort dat ze zich in meerdere domeinen verdiepen, bijvoorbeeld in outplacement én in selectie. Op die manier kan iedereen zijn agenda veel efficiënter vullen. Natuurlijk vraagt het van de werknemers een zekere ‘stretch’ om opnieuw te gaan leren, maar tegelijkertijd is het voor hen een enorme verrijking. Ze kunnen hun talent verbreden, meer afwisseling in de job te krijgen en hun vaardigheden ontwikkelen in de richting die ze zelf willen. De boodschap voor de werknemers is eigenlijk: blijf leren, mét goesting. Via de Ascento Academy reiken we hen daar de nodige middelen en ondersteuning toe aan.”

Dat het nooit de bedoeling kan zijn om werknemers een keuze op te leggen, daar is Nathalie eveneens van overtuigd. “Wanneer wij veranderingsprocessen begeleiden, starten we altijd vanuit het gesprek met de werknemer. Wat wil hij zelf? Wat zijn zijn wensen? Wat wil hij graag bereiken? Hoe ziet hij zich evolueren in het bedrijf? We brengen de competenties van alle werknemers in kaart en proberen de puzzel vervolgens zo te leggen dat iedereen op zijn sterktes kan inzetten.”

Heroriënteren kan

Die redenering houden ze bij Ascento ook voor de eigen medewerkers aan. Getuige daarvan het traject van Nathalie. Vier jaar geleden kwam ze het bedrijf binnen als Business Unit Manager voor Limburg, een leidinggevende, operationele functie. “In het begin beviel die rol mij zeker. Ik heb toen bijvoorbeeld de outplacementbegeleidingen voor de Ford-medewerkers helpen opzetten. Maar na een tijd was de drive een beetje weg. Samen met de organisatie hebben we dan gezocht naar een andere uitdaging, aansluitend bij mijn talenten en sterktes. Afwisseling, expertise-ontwikkeling en projectmanagement bleken daarbij sleutelwoorden. Uit die oefening is dan uiteindelijk mijn huidige job voortgekomen. Als Business Manager Talent Management bepaal ik mee de strategie rond selectie, ontwikkeling en veranderingsmanagement. En ik trek ook mee de baan op naar klanten, om trainingen rond leiderschap te geven of om veranderingstrajecten mee uit te stippelen. Er zijn sindsdien al heel wat Talent Mobility-projecten en Leiderschapstrajecten bijgekomen, bij klanten als Engie, HP, De Oever, Axa,, FAVV,… Mijn job is nu zowel operationeel als strategisch, en die combinatie bevalt me prima.”

 

 

Samen met de organisatie hebben we dan gezocht naar een andere uitdaging, aansluitend bij mijn talenten en sterktes.

Blog

De familiale sfeer, de veelzijdigheid, het werken met mensen, de autonomie. Uitzendconsulent Thomas Van Moer heeft meer dan één goeie reden om tevreden te zijn over zijn job bij Agilitas Group. Kunnen zijn argumenten ook jou overtuigen? Kom dan gerust eens praten in een van de kantoren.

Blog

Een nieuwe job is altijd een beetje springen. En dus is het fijn te weten dat je nieuwe baas ook wat vangnetten voor je klaar houdt. Bij Agilitas Group bijvoorbeeld doen ze dat door je een opleidingstraject op maat aan te bieden. “Nee, ze gooien je hier niet voor de leeuwen”, getuigt kersvers office manager Emelien Schepens.

Blog

Bij Agilitas, de divisie van hr-dienstverlener Agilitas Group die zich toelegt op uitzendarbeid, tekende nieuwkomer Tahin Randriana letterlijk voor een primeur. Voor de regio Wallonië werd hij de eerste regional account manager: een uitdagende job waarin hij prospectie bij grote bedrijven combineert met de ondersteuning van lokale office managers.