Blog

We verkopen kennis. Die moeten we dus continu verbeteren

Gewone dingen ongewoon goed doen. Dat is in vijf woorden de filosofie van Ascento, de HR-specialist van Agilitas Group. Hun sterkte is een grondige expertise in verschillende HR-domeinen. Hoe ze die filosofie concretiseren? Dat vroegen we aan Martijn Loyens, senior HR-consultant bij Ascento.

Wat is jouw taak precies bij Ascento?

“Binnen Ascento hebben HR-consultants een heel gevarieerd takenpakket. Ik breng bijvoorbeeld heel wat tijd door met kandidaten: tijdens assessment centers en outplacementsessies begeleid ik hen naar een nieuwe uitdaging. Daarnaast is er ook een commercieel luik waarin ik mijn eigen klantenportefeuille beheer.”

Dag in, dag uit schaven onze mensen zo hun kennis bij en wisselen ze hun expertise uit.

Wat is voor jou een troef van Ascento?

“Bij Ascento verkopen we eigenlijk kennis. Voor een kwalitatieve dienstverlening aan klant én kandidaat is het dus enorm belangrijk dat we die kennis constant bijschaven. Dat doen we op verschillende manieren. Zo hebben we bijvoorbeeld een systeem van mentorship: de senior consultants leiden onze junior consultants op. Ook vanuit Ascento hebben we toegang tot een ruim opleidingsaanbod. Dag in, dag uit schaven onze mensen zo hun kennis bij en wisselen ze hun expertise uit.

Een ander initiatief zijn de expertgroepen. Ikzelf maak deel uit van de expertgroep werving en selectie. Om de drie maanden komen we met alle consultants van deze expertgroepen samen om onze best practices met elkaar te delen, en zo de werking te verfijnen. Nadien neemt de expert-consultant de opgedane kennis, nieuwe best practices en eventuele nieuwe afspraken mee naar de eigen collega’s. We willen continu verbeteren, dus moet je creatief zijn.”

Geef eens een voorbeeld van die creativiteit.

“Onlangs organiseerde Ascento een job battle voor Mireille, op de werkvloer van de wasserij. Kandidaten konden er direct de sfeer opsnuiven en legden ter plaatse hun assessment af. Dezelfde dag waren de resultaten gekend. Klant én kandidaat konden direct zien of het klikte. ‘t Is een andere manier van werken, maar wel een succesvolle.”

Wat vind je het fijnste aan je job?

“Sowieso het contact met mensen: luisteren, analyseren, adviseren. Ik ben bedrijfspsycholoog van opleiding en wou altijd al een job met veel menselijk contact. De positieve feedback van kandidaten, daar haal ik mijn voldoening uit.”

Tot slot: heb je nog tips voor toekomstige HR-consultants?

“Als je graag met mensen werkt, als je houdt van flexibiliteit en als je resultaatgericht bent, dan is dit de ideale job voor jou.”

Ascento - Martijn Loyens - We verkopen kennis. Die moeten we dus continu verbeteren.