Amper 1 op 10 werknemers krijgt energie van zijn job
Extra waardering en de mogelijkheid op persoonlijke ontwikkeling lijken de beste remedie volgens HR-dienstverlener Agilitas
Mechelen, 21 januari – Slechts 8% van de werknemers krijgt energie van zijn job en gaat fluitend naar huis na een werkdag. Dat blijkt uit een peiling van HR-dienstverlener Agilitas bij 16.857 Belgen. De grootste pijnpunten die werknemers met een negatief buikgevoel opzadelen zijn het gebrek aan waardering en persoonlijke ontwikkeling. Amper 18% voelt zich echt gewaardeerd op het werk. En maar liefst 44% van de werknemers geeft aan weinig tot niets bij te leren op het werk. Nochtans hebben die zaken volgens experten net een belangrijke impact op ons buikgevoel. Uitgerekend vandaag, op Blue Monday, wanneer het energiepeil van medewerkers traditioneel op een laag pitje staat, wil Agilitas werkgevers oproepen om extra aandacht te besteden aan hun medewerkers door hen een compliment te geven als blijk van waardering.

Bijna één op twee werknemers heeft nood aan meer waardering
48% van de werknemers heeft meer nood aan waardering van de leidinggevende. 14% van hen geeft zelfs aan boos te zijn op zijn/haar baas omwille van een gebrek aan erkenning. Uit onderzoek van Agilitas blijkt zelfs dat dit bij Belgen de grootste reden is van een slecht buikgevoel op het werk.
Volgens experte Eva Vercouteren, coach bij Board of Innovation heeft waardering een belangrijke impact op ons energiepeil en onze jobtevredenheid. Volgens haar zijn er drie aspecten die bepalen of je al dan niet energie krijgt van je werk: ‘Het is belangrijk om het gevoel te hebben dat je werk zin heeft, want dan ga je jezelf ook net dat tikkeltje meer inzetten. En als je je met hart en ziel inzet, dan is erkenning van je inspanning ook cruciaal. Als je geen waardering krijgt, dan kan dat leiden tot een forse energiedip. Tot slot is ook de workload belangrijk. Hoe realistisch is de hoeveelheid werk die je op je bord hebt? Verveling is een grote energy drainer. Maar te veel werk kan er zeker ook voor zorgen dat je pompaf naar huis gaat.’
Als je geen waardering krijgt, dan kan dat leiden tot een forse energiedip.
Maandag is bij Agilitas de dag waarop mensen het vaakst solliciteren naar een tijdelijke of vaste job. Er wordt op een traditionele maandag zelfs 33% meer gesolliciteerd dan in het weekend.
Leen Martens, woordvoerder van Agilitas Group: ‘Meer dan een kwart van de Belgen krijgt op zondagavond al een slecht buikgevoel omdat hij/zij op maandag moet gaan werken. We willen leidinggevenden dus sensibiliseren om zeker op maandag meer blijk van waardering te geven aan medewerkers. Geef eens een complimentje of neem een initiatief om samen te lunchen of een wandeling te maken. Dit kan een eerste stap zijn voor bedrijven om hier een echte waarderingscultuur van te maken. Want dat heeft een belangrijke invloed op ons energiepeil en dus ook op onze productiviteit.'
'Daarnaast willen we ook het belang benadrukken van een goede afstemming van de verwachtingen tussen werknemer en werkgever, al vanaf het sollicitatiegesprek. Dat gaat onder meer over het dagelijkse takenpakket en doorgroeimogelijkheden, maar zeker ook over je persoonlijkheid en de bedrijfscultuur. Hoe wordt er geëvalueerd? Hoe verloopt de communicatie tussen werknemers en leidinggevenden? Hoe is de sfeer? Als die zaken niet perfect met elkaar matchen, heeft dat op termijn een impact op ons tevredenheidsgevoel.’
Hoe wordt er geëvalueerd? Hoe verloopt de communicatie tussen werknemers en leidinggevenden? Hoe is de sfeer? Als die zaken niet perfect met elkaar matchen, heeft dat op termijn een impact op ons tevredenheidsgevoel.
Mieke Ally, verantwoordelijke ‘Mens&Organisatie’ van Meat&More, bekend om de slagerijformule Buurtslagers en maaltijdwinkelketen Bon’Ap getuigt: ‘Volgens ons begint alles bij het inzetten van mensen op maat van hun talenten, bijgevolg krijgen medewerkers sowieso meer voldoening en meer energie. We werken in kleine teams, want waardering en een open cultuur vinden we heel belangrijk. Onze interne opleiding ‘Ik en de Ander’ voor alle werknemers geeft mensen meer zelfinzicht en verhoogt de aangename samenwerking. Zo leer je je collega’s ook beter kennen. Daarnaast zetten we in op meer bewegen bij onze kantoorjobs en steunen we goede doelen die onze mensen zelf kiezen. Op die manier voelen mensen zich meer betrokken. Met zulke initiatieven maken we effectief het verschil. Het feit dat we oog hebben voor onze mensen, wordt elke dag opnieuw gewaardeerd. Onze medewerkers doen hun job met veel goesting!’
Volgens ons begint alles bij het inzetten van mensen op maat van hun talenten, bijgevolg krijgen medewerkers sowieso meer voldoening en meer energie
44% van de medewerkers leert weinig tot niets bij
Bijleren is voor vele medewerkers een belangrijke drijfveer en wordt in onze huidige gedigitaliseerde samenleving elk jaar belangrijker. Nochtans blijkt uit de peiling van Agilitas dat slechts 19% van de respondenten veel bijleert. 37% van de respondenten leert af en toe iets bij en de grootste groep (44%) leert weinig tot niets bij.
Ook volgens Agilitas Group is persoonlijke ontwikkeling cruciaal. Leen Martens, woordvoerder van Agilitas Group, vindt deze cijfers dan ook problematisch: ‘We zijn ervan overtuigd dat mensen die hun talenten echt benutten en meer bijleren, productiever en gelukkiger zijn. Blijf dus niet bij de pakken zitten als je het gevoel hebt dat je job niet aansluit bij je noden. Ben je iemand die graag opleidingen volgt en wilt bijleren? Vraag dan concreet naar je doorgroei- en opleidingsmogelijkheden binnen je organisatie. Steeds meer bedrijven bieden mogelijkheden om je te heroriënteren. Of durf loopbaanbegeleiding te volgen en een nieuwe richting te kiezen die beter aansluit bij jouw persoonlijkheid en ambitie.’
Experte Eva Vercouteren: ‘Het is vandaag één van de grootste uitdagingen van bedrijven om ervoor te zorgen dat medewerkers de vaardigheid hebben om te leren leren. Onze wereld verandert elk jaar sneller. In quasi alle domeinen moeten medewerkers openstaan voor verandering. Om dit waar te maken ben ik ervan overtuigd dat het belangrijk is om mensen verantwoordelijkheid te geven, ook om zelf de kennis te ontwikkelen die ze nodig hebben. Hoe meer ownership medewerkers krijgen, hoe meer zin ze zullen hebben om bij te leren.’
Hoe meer ownership medewerkers krijgen, hoe meer zin ze zullen hebben om bij te leren.

Over het onderzoek
Online peiling via de website van Agilitas tussen 5 november 2018 en 7 januari 2019 met 16.857 ingevulde resultaten, waarvan 70% tussen de 25 en de 54 jaar.
Perscontact
- Agilitas Group, Leen Martens, Communications Officer, 0474 98 02 58
- Famous Relations, Sarah Thomas, Senior PR Manager, 0491 86 59 46
Over Agilitas Group
Met 800 werknemers staat Agilitas Group garant voor wendbare en kwalitatieve HR-diensten met een persoonlijke aanpak. Agilitas Group, met hoofdzetel in Mechelen is actief in België met de merken Agilitas, Amplo en Ascento. Agilitas is een HR-dienstverlener die zorgt voor het matchen van bedrijven met de juiste kandidaten, voor tijdelijke en vaste jobs. Agilitas Professional zorgt voor de rekrutering en selectie van hogeropgeleide en gespecialiseerde profielen. Amplo is de HR-partner voor de creatieve en artistieke sector. Ascento is de expert in assessments, career coaching, heroriëntering en outplacement.
In Nederland en Polen behoren Luba en E&A tot Agilitas Group. Dankzij een lokale verankering met 150 kantoren in België, Nederland en Polen, staat Agilitas Group dichtbij klant en kandidaat. De onderscheidende aanpak van Agilitas drukt het bedrijf uit in haar 4 strategische D’s. Dit zijn 4 elementen die centraal staan in de benadering van elke klant en elke kandidaat: dichtbij, deskundig, digitaal en duurzaam.
Voor meer informatie over Agilitas Group: www.agilitasgroup.be.