Blog

Virtual Reality in recruitment

HR-dienstverlener Agilitas Group experimenteert als pionier met virtual reality-brillen voor rekrutering. Jongeren vinden het over het algemeen een geweldige ervaring.

Experiment
Agilitas Group zet in op groei. Voor de nieuwe geopende kantoren zoekt het bedrijf constant naar nieuwe medewerkers, weet directeur human resources Véronique Brasseur. "We willen onze klanten en kandidaten een zo persoonlijk mogelijke dienstverlening bieden en zo dicht mogelijk bij hen zitten. 'Experience' en nabijheid vinden we belangrijk. Daarnaast zetten we in op innovatie, automatisatie en digitalisatie. Door onze basisprocessen verder te automatiseren, spelen we onze troeven nog sterker uit naar klanten en kandidaten. De VR-bril is hierbij een eerste mooi experiment binnen het rekruteringsproces. Jonge mensen houden van de virtuele werkelijkheid. Ze vinden het geweldig dat ze op die manier even in de wereld van een uitzendconsulent mogen duiken."

HR Magazine

Ervaring is overtuigender dan een gesprek.

Schaarste
Efficiëntie en snelheid zijn van belang in een markt met schaarste, weet de HR-directeur. "Onze kandidaten hebben vandaag veel mogelijkheden. We willen hen een zo goed mogelijk beeld geven van de functie van uitzendconsulent. Het is een boeiende functie met veel variatie. Je werkt met mensen en probeert hen te helpen in hun zoektocht naar een job. Bedrijven help je de juiste profielen te vinden. We gebruiken onze virtual reality-bril voornamelijk op jobbeurzen om potentiële kandidaten een reëel beeld te geven van wat een job bij Agilitas inhoudt. We laten deze ook zien bij rekruteringsevenementen zoals onze jobtastings, maar ook bij selectiegesprekken op het hoofdkantoor."

VR-ervaring
Sollicitanten willen heel goed weten waarvoor ze solliciteren. De VR-bril is niet alleen een leuk gadget, maar geeft een realistisch beeld van de functie waarvoor iemand zich aanbiedt. "We nodigen geïnteresseerden uit om plaats te nemen achter een bureau en zelf in de wereld van een consulent te duiken", legt Véronique Brasseur uit. "De reacties zijn zeer positief want de ervaring is overtuigender dan een gesprek. Soms is dat helemaal niet het geval, maar ook dat is een pluspunt. Het is beter dat eventuele toekomstige medewerkers snel in het proces inzien dat de functie misschien toch niets voor hen is. De potentiële kandidaat krijgt een filmpje in VR te zien van ongeveer anderhalve minuut. Daarin ligt de focus voornamelijk op het rekruterings- en commerciële aspect van de functie. Voor de kandidaat lijkt het alsof hij/zij naast de ervaren consulent zit en de verschillende activiteiten binnen de functie meevolgt. De kandidaat kijkt ook 360 graden rond in het kantoor.  Op deze manier proberen we hen een realistisch beeld te geven van de job en de omgeving en de sfeer rond de functie zo waarheidsgetrouw mee te geven."

Toekomstmuziek
Agilitas Group zet de VR-bril vooral in op beurzen en infosessies bij scholen. Véronique Brasseur: "We willen kandidaten vroeg in de selectieprocedure een goed beeld geven van de job. Daarnaast willen we die ook gebruiken in de laatste fase, net voor het finale gesprek. Ook het testen aan de hand van VR zijn we aan het bekijken. We willen eveneens grote klanten in dit proces betrekken. Op vlak van training en ontwikkeling bekijken we nieuwere leervormen en ook daar zou VR een plaats kunnen krijgen. De HR-wereld is in volle verandering en je moet steeds blijven uitkijken naar hoe je het verschil blijft maken. Gewone zaken ongewoon goed doen, dat is wat we elke dag nastreven. Blijven vooruitdenken, innoveren en nieuwe ervaringen creëren voor klant, kandidaat en medewerkers. Dat maakt ons vak ook ongelooflijk boeiend."

Blog

De familiale sfeer, de veelzijdigheid, het werken met mensen, de autonomie. Uitzendconsulent Thomas Van Moer heeft meer dan één goeie reden om tevreden te zijn over zijn job bij Agilitas Group. Kunnen zijn argumenten ook jou overtuigen? Kom dan gerust eens praten in een van de kantoren.

Blog

Een nieuwe job is altijd een beetje springen. En dus is het fijn te weten dat je nieuwe baas ook wat vangnetten voor je klaar houdt. Bij Agilitas Group bijvoorbeeld doen ze dat door je een opleidingstraject op maat aan te bieden. “Nee, ze gooien je hier niet voor de leeuwen”, getuigt kersvers office manager Emelien Schepens.

Blog

Bij Agilitas, de divisie van hr-dienstverlener Agilitas Group die zich toelegt op uitzendarbeid, tekende nieuwkomer Tahin Randriana letterlijk voor een primeur. Voor de regio Wallonië werd hij de eerste regional account manager: een uitdagende job waarin hij prospectie bij grote bedrijven combineert met de ondersteuning van lokale office managers.